مصاحبه در خصوص نكات مهم در حوزه متره، ايمني و نظارت

دكتر علي قرباني

مصاحبه شونده: جناب آقاي مهندس سيف اله رضايي؛ فارغ التحصیل سال 63 از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر،رشته راه و ساختمان (با تشكر از زحمات ايشان)

مصاحبه كننده: سركار خانم سیده مریم معصومی( با تقدير از زحمات ايشان)



  1. به نظر شما چه نکات مهمی برای موفقیت درمتره/ایمنی/نظارت/خرید و انبارداریوجود دارد؟

سايت دكتر علي قرباني

در متره باید بتوانیم صورت وضعیت بنویسیم؛ یعنی باید آیین نامه را بلد باشیم و بر اساس آن بتوانیم صورت وضعیت مشخص کنیم. بعد باید اجزای مختلف ساختمان را بشناسیم که بتوانیم متره آن‌ ها را در بیاوریم که بعضی از آن ها به حجم و بعضی از آن ها به متر مربع هستند. همه این اطلاعات را باید دقیق داشته باشیم. برای متره باید به فهرست بها نیز مسلط باشیم. علاوه بر آن باید یک سری آیین نامه‌ ها و شاخصه های تورم را هم بدانیم.

برای نظارت باید آیین نامه را بدانیم و تجربه کاری داشته باشیم.

خرید و انبار داری با نظام مهندسی سنخیت زیادی ندارد ولی باید برای هر قسمتی از کار، جای مشخص و تسلط داشته باشیم تا بتوانیم هر موقع که به آن ها نیاز داشتیم دسترسی راحت داشته باشیم.

  1. چه مواردی درمتره/ایمنی/نظارت/خرید و انبارداری” می تواند سبب بروز مشکل و از بین رفتن اعتبار مهندس شود؟

سايت دكتر علي قرباني

 

زمانی که به روز نباشیم و اطلاعات به روز نداشته باشیم، قطعا به مشکل می خوریم. مثلا فهرست بها هر چند سال یکبار عوض می شود. اگر به فهرست بهای جدید مسلط نباشیم، نمی توانیم متره و برآورد کنیم.

برای نظارت هم آیین نامه های مختلفی بیرون می آید که وظایف ما را تغییر می دهد. باید آن اطلاعات نظارتی را دقیق داشته باشیم تا برای‌مان مشکلی ایجاد نکند. باید به موقع گزارش‌هایمان را بفرستیم. روی کارمان مسلط باشیم. برای مثال برای بتن باید بدانیم که بهترین آزمایشگاه بتن کجاست تا جواب بتنی که می گیریم قابل قبول باشد. چون اگر جواب بتن قابل قبول نباشد، سقف یا ستون جواب نخواهد داد. یا مسائلی از این قبیل. برای مثالی دیگر، اگر در زمستان مجبور بشویم زد یخ استفاده کنیم، باید در ساعات خاصی باشد. ولی باید بدانیم ضد یخ تا آنجا که امکان دارد استفاده نکنیم. با این حال خیلی مسائل و نکات ریز دیگر هم وجود دارد که باید در نظر بگیریم و همه این‌ها با تجربه به دست می آید که باید به آن ها مسلط بشویم تا برای‌مان مشکل درست نکند.

برای خرید باید جاهایی که مواد و مصالح مورد نیازمان را دارند از قبل شناسایی بکنیم و حتما به موقع خرید کنیم و مصالح مورد نیاز برای حداقل سه یا چهار ماه را توی انبار داشته باشیم که اگر به هر دلیلی مصالح کم یا تمام شد، کارمان عقب نیوفتد. انبار داری یعنی این که مصالح‌مان را به مقدار لازم در جای مناسب داشته باشیم. مثلا اگر سیمان‌مان جایی باشد که با رطوبت تماس مستقیم داشته باشد، خراب می شود، فاسد می شود و از بین می رود. یا اگر میلگرد یا آهن در رطوبت بمانند، زنگ می زنند و دیگر قابل استفاده نیستند. این برای همه مصالح صدق می کند.

مشکلاتی که برای خود مهندس ایجاد می شود این است که کارش عقب می افتد. اگه بتن سفت شود و از بین برود باید هم هزینه کند و هم زمان را از دست می دهد. چون باید دوباره برود سیمان بخرد و توی سیلو از آن نگهداری کند. از طرفی کارش هم به مشکل می خورد و زمان بیشتری می برد. یا اگر میلگرد زنگ بزند، هزینه زیادی را روی دست مهندس می گذارد؛ علاوه بر این که زمان را هم از بین می برد.

اعتبار مهندس با توجه به کارهایی که انجام می دهد، به دست می آید. اگر در کاراهایش به مشکل بخورد، عکس العملش در جامعه مهندسی مشخص می شود. اگر مهندس دو یا سه بار در کارش به مشکل بخورد، اعتبار مهندسی‌اش از بین می رود. دیگر جامعه مهندسی و جامعه کاری به او کار نمی دهد. یا اگر هم بدهد، سخت این اتفاق می افتد.

 

  1. چه کتاب یا سایت یا نرم افزاری در””متره/ایمنی/نظارت/خرید و انبارداریتوصیه می کنید؟

سايت دكتر علي قرباني

در این مورد باید به روز کار کنید. چون من حدود چهل سال است که از مدرکم گذشته و  بیشتر کارهای حقوقی انجام می دهم. این ها را باید خودتان درموردشان تحقیق کنید تا بتوانید به روز باشید.

 

  1. چه تخلفاتی درمتره/ایمنی/نظارت/خرید و انبارداریمی تواند رخ دهد که باید کنترل کرده و مراقب باشیم؟

سايت دكتر علي قرباني

 در متره اگر ابعاد را درست اندازه گیری نکنیم، حجم و مقدار کارمان درست مشخص نمی شود. باید ابعاد درست اندازه گیری شود که وقتی متره را انجام می دهیم، مساحتی که به دست می ‌آوریم یا حجمی به دست می‌ آوریم، دقیق در بیایند. در غیر این صورت به مشکل می خوریم. یا درمورد اعداد و ارقام. مسافت حمل داریم. باید بدانیم به کارمان مسافت حمل می خورد یا خیر. یا اگر مسافت حمل داریم، تا یک کیلومتر چقدر است؟، تا پنج کیلومتر چقدر؟ و تا ده کیلومتر و بالاتر چقدر می شود. اطلاعات همه این ها را باید داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم متره را اندازه گیری کنیم.

برای نظارت هم به همین صورت. باید در نظارت بدانیم که در چه قسمت هایی باید حساس باشیم. بیشتر روی آن ها باید مانور بدهیم. به طور مثال، اگر دارید تیرچه می سازید، کف تیرچه باید میلگرد تقویتی بگذاریم. اگر این تقویتی را نگذاریم و دهنه بزرگ شود، به مشکل می خوریم. در ریختن ستون ها، غیر از بتن، شاغولی هم مهم است. اگر ستون شاغول نباشد، در اولین ستون، دو یا سه میل اشتباه می کنیم، ولی وقتی به طبقه پنجم برسیم، می شود ده سانت. بعدا باعث می شود که ساختمان از نظر تحمل بار به مشکل بخورد. یا مثلا در دیوار چینی. اگر درست چیده نشود، به جای این که دو سال گچ خاک بخورد، بعضی قسمت ها، شش سال یا هفت سال گچ خاک می خورد. هم دستمزد زیاد باید بدهیم و هم پول گچ خاک بیشتر.

اگه در زمان درست خرید نکنیم، بعضی وقت ها که مجبور می شیویم، باید مصالح را به هر قیمتی که در بازار پیدا می شود، بخریم. مصالح گران قیمت بخریم. یا مصالحی بخریم که استاندارد نباشند. میلگردهای A1، A2 و A3 داریم و کارخانه‌های مختلف که باید از بهترین جا بخریم ولی اگر مجبور باشیم و کارمان لنگ باشد، باید به بازار برویم و میلگرد غیر استاندارد بگیریم. برای آهن هم همین طور. یا بتن. وقتی به موقع پیش بینی مقدار بتن را نکنیم، اگر موقع ریختن تمام شود و گیرمان نیاد، باید برویم از یک کارخانه بگیریم. اون موقع اگر بخواهیم معیار براش بگذاریم و در مورد اسلامپ و مقاومتش محدودیت بگذاریم، کسی به حرفمان گوش نمی دهد و مجبور می شویم هر چیزی که هست را بخریم.

 

  1. در پایان چه توصیه ای برای موفقیت و دوری از شکست درمتره/ایمنی/نظارت/خرید و انبارداریمی فرمایید؟

سايت دكتر علي قرباني

تسلط به کار خیلی مهم است. عجله نکردن هم همین طور. چون وقتی به کارمان مسلط باشیم و با آرامش انجامش بدهیم و عجله نکنیم، به خودمان اطمینان داشته باشیم و روی اطلاعات خودمان حساب باز کنیم، و دچار مسائل و مشکلات جامعه نباشیم، می توانیم با آرامش کار کنیم. این طوری مشکلی پیش نمی آید. اطلاعات هم از موارد خیلی مهم است. این باعث می شود روی کار مسلط تر باشیم. یکی از موارد مهم و در عین حال خطرناک، گود برداری است. در این مورد باید حواسمان به ساختمان های اطراف باشد. زیرا اگر گود برداری اصولی نباشد، باعث ترک برداشتن و ریزش ساختمان های اطراف میشود.